2011. feb 14.

Budapest szmoghelyzete – csak a bizonytalanság biztos

írta: Lmagazin
Budapest szmoghelyzete – csak a bizonytalanság biztos

Az októberben alakult fővárosi Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság első intézkedései között vette napirendre a budapesti szmoghelyzet áttekintését.

 
A téli hónapokban rendszeresen előfordul, hogy akár több napon át is a levegő szennyezettség mértéke megközelíti a riasztási fokozatot, ami fölött a belélegzett levegő az egészségünket közvetlenül károsítja.
 
 
 
 
 
 
Szaniszló Sándor, a bizottság elnöke, volt kerületi alpolgármester lapunkkal megosztotta, hogy bár történt kísérlet a probléma rendeleti szabályozására, idő közben kiépült egy meteorológiai előrejelző rendszer, melynek segítségével két napra előre becsülni lehet a levegő minőségének alakulását. Az érdemi áttörésre azonban még várni kell.
Hosszú évek vajúdását követően mára eljutottunk odáig, hogy a veszélyes szennyezettségi szint esetén ki lehet tiltani a levegőt erősen károsító személygépkocsikat a forgalomból, és van lehetőség a szabályokat be nem tartók megbírságolására is. Mindez viszont nagyon kevés. A hogyan tovább vitája arról szól, milyen eszközökkel lehet hosszabb távon is lehetővé tenni a vészhelyzet elkerülését.
A környezetvédők szerint az állandó fővárosi dugódíj bevezetése és a tömegközlekedés magas színvonalon tartása lenne célszerű, mivel ebben az esetben az utazók nagyobb arányban választanák a közösségi közlekedés által nyújtott lehetőségeket.
Egy másik elképzelés szerint Budapesten belül három behajtási zónát kellene kialakítani, amelyeket a Hungária körút illetve a Belváros határol. A javaslat szerint a város közepéig az alacsony CO kibocsátással rendelkező autók mehetnek, míg a legbelső zónába csak azok a járművek hajthatnának be, amelyek egyáltalán nem bocsátanak ki szennyeződést. Jelen pillanatban ezek a kékmatricás személygépkocsik.
A döntés amiatt is nehéz, hiszen bármelyik változat bevezetése sokak érdekeit sértheti. Emellett még hátravan olyan kérdések rendezése, hogy mikor lesz képes a város a mintegy 1350 autóbuszának környezetkímélő modellekkel való lecserélésére, vagy meddig tanácsos még emelni a tehergépjárművek városhatáron belüli behajtási engedélyeinek a díját.

-A bizottság mindaddig napirenden tartja a kérdést, amíg el nem dől a szakmai vita, mert a levegőminőség tekintetében nem lehet alku- tette hozzá Szaniszló Sándor.

Szólj hozzá

budapest és sándor bizottság levegő szmog városfejlesztési környezetvédelmi szaniszló