Botrányra készülnek az első osztályosok szülei
Csaknem 320 XVIII. kerületi iskolába készülő gyermek beiratkozását utasították el helyhiányra hivatkozva, teljes bizonytalanságban hagyva a szülőket. A szerkesztőségünknek név nélkül nyilatkozó iskola igazgatók elmondása szerint ebben az évben robbant az az időzített bomba, amelyre évek óta rendszeresen felhívták az önkormányzat figyelmét: nevezetesen, hogy az óvodai csoportszámok mesterséges felduzzasztása előbb-utóbb megjelenik az első osztályokban is.
A helyzetet csak rontotta a közoktatási törvény áterőszakolt rendszere, amely szerint az iskolai beiratkozáshoz ezévtől május 31. helyett elegendő augusztus 31-ig betölteni a hat éves kort és nem segített az a kormányzati törekvés sem, hogy az óvodák "tehermentesítése" érdekében akit lehet be kell iskolázni. Külön XVIII. kerületi sajátosság az oktatási rendszer budapesti viszonylatban mért relatív fejlettsége is, aminek a következtében több száz, elsősorban Gyálon és Vecsésen élő gyermeket iratnak be, jellemzően szivességi lakcímbejelentések alapján, ami fölött eddig a kerület vezetése nagyvonaluan átsiklott.
A felháborodás különösen a divatos iskolákból kimaradó gyermekek szülei között tömeges, különösen a Kandó, a Piros, a Bókay és a Kapocs utcai iskolák igazgatói nézhetnek nehéz napok elé, van olyan oktatási intézmény is, ahol kilencven (!) elsőosztályos gyermeket kell elutasítani. A holnap összeülő felvételi konferencia minden bizonnyal nehéz döntések elé néz, de a szerkesztőségünknek nyilatkozó szakemberek szerint meghatározó Kucsák László fideszes országgyűlési képviselő, oktatási alpolgármester felelőssége, akinek volt iskola igazgatóként minden információja megvolt, mégis két kézzel megszavazta az Országgyűlésben a mostani helyzetet nagy részben előidéző törvény tervezeteket.
A feszültséget látva Marekné Pintér Aranka, a frissen államosított iskolák fenntartója, a KLIK elnöke tudomásunk szerint törvényi javaslatot készítetett az első osztályok létszámának a mostani 26-ról 32-re, illetve párhuzamos osztályok esetében 30-ra való felemelésére. Ha átmegy a javaslat enyhülhet a kisiskolások elhelyezési problémája, viszont a pedagógusok többségének véleménye szerint ezzel óriási hátrányba kerülnek a nehezebben beilleszkedő gyermekek, akik később maradandó tanulási problémákkal szembesülhetnek.