2013. nov 12.

Súlyos nemzetgazdasági ára van a trafikmutyinak

írta: Lmagazin
Súlyos nemzetgazdasági ára van a trafikmutyinak

Két hónap elég volt arra, hogy a fideszes kezdeményezésű trafikmutyi minden korábban megjósolt negatív következménye felszínre kerüljön. Miközben a kiválasztottak kaszálnak a dohánypiac lenyúlásán, addig nagyon súlyos károkat szenved a nemzetgazdaság.

Beindult a feketepiac, csökken a jövedéki adó és az áfa

Trafikmutyi 18.jpg

A piaci várakozásoknak megfelelően a dohánykereskedelmi koncessziók kiosztásával párhuzamosan elindult a fekete kereskedelem, azonban még a szakértőket is meglepte, hogy milyen mértékben fordulnak a fogyasztók az illegális források felé. Mindezidáig nem derült ki, hogy a dohányosok egyszerű anyagi megfontolások okán, vagy a trafikmutyival szemben érzett ellenérzéseik miatt veszik igénybe egyre növekvő számban az illegális csatornákat, mindenesetre alig két hónap alatt már 120-at meghaladó számban zártak be – a korábban biztos üzletként számon tartott – trafikok.

Az ellenőrzött kereskedelmi csatornák térvesztése nemzetgazdasági szinten érezhető mértékben rontja a költségvetés pozícióit. Amennyiben a dohánytermékek jövedéki adójának és áfájának  csökkenése az augusztusi hónapihoz hasonló mértékű lesz (az októberi csökkenés ennél is súlyosabb képet fest), akkor éves szinten 150 mrd forint kár érheti az államkasszát. Ez az összeg a kerület majd 10 éves teljes körű fenntartásához elég lenne, de ez az összeg nagyobb, mint amit az állam lakhatásra költ egy év alatt. De elég ha annyit mondunk, hogy az államháztartásban Védelmi kiadásra egy évben 193 Mrd forintot költöttünk 2012-ben, míg a rendőrségre összesen jutott 311 Mrd forint.

Könnyen látható, hogy a trafikmutyi közvetetten újabb adóemelésekhez fog vezetni, vagy újra megnyirbálhatják a szociális kiadásokat, az egészségügyre, oktatásra fordított adóforintokat.

Az olajszőkítés óta nem kapott ekkora esélyt a szervezett bűnözés

sopranos.jpgMiközben a szemünk láttára nő ki a semmiből a szervezett bűnözés egy újabb csápja, a rajtaütésekről alig lehet hallani. Ahhoz képest, hogy mára vélhetően behálózza az országot a csempészett árúk útja, és több szintű terítési rendszert épített ki az alvilág elenyészően kevés felderítésről kapunk hírt. A hatóságok gyenge mutatói feltételezhetően nem félemlítik meg az alvilágot.

Míg a szervezett alvilág a feketepiacokat építi, addig a mezei bűnözők az átláthatatlan kirakat mögött működő trafikokra csapnak le, és naponta rabolják ki ezeket. A megfélemlített alkalmazottak mindezidáig hiába vártak a szabályok megváltoztatására, a bűnmegelőzési elveknek ellentmondó szabályozást életben tartják a fideszes honatyák.

Kucsák Lászlónak nem akaródzik nyilatkoznia a kerületi fideszes trafikmutyi ügyében

chlade_ughy.jpgMint az már közismert, a kerületben is komoly dohányérdekeltségekre tettek szert a Fideszhez köthető pártfunkcionáriusok, gazdasági támogatók. A mindenki számára ismertté vált ügyben Chladek Tibor (helyi Fidelitasos elnök) a nőverőként elhíresült Balogh József munkatársa jutott trafikhoz.(a képen Chladek Tibor, Ughy Attila polgármester, és a nőverő Balogh József)

Kucsák László, fideszes választókerületi elnök az ellenzék több felszólítására sem tisztázta szerepét Chladek, és más fideszesek trafikérintettségével kapcsolatban.  Mint ismert, a Fidesz számos választókerületi elnöke - többek között Veszprémben - személyesen listázta, hogy kinek ajánlott trafikhoz jutnia, illetve ki számít a párt értékítélete szerint megbízhatatlannak.

A kerületi kapcsolatoknál is beszédesebb, hogy Sánta János, a Continental Dohányipari Csoport vezérigazgatója több, mint 500 - egyesek szerint ennél is sokkal több - trafikban szerzett érdekeltséget, és ripsz-ropsz bekerült a 150 leggazdagabb magyar közé, az oligarcha kategóriában. Sántát nem titkolt barátság köti Lázár Jánoshoz, aki közismerten lebonyolítója volt a trafikmutyinak. 

Szólj hozzá