Nehezen követhető változások a lakossági szennyvíz elszállításával kapcsolatban
Látványos győzelmet aratott a politikai rövidlátás, amikor a Fővárosi Közgyűlés - korábbi döntésére rácáfolva - módosította a a szennyvízkezelésről szóló rendeletet. A legtöbb érintett lakos még a korábbi módosításokra sem készült fel, de újabb fejtörésre adnak okot a frissen bevezetett változások.
(forrás: kisalfold.hu)
A csatornázatlan ingatlanokon élő lakosságot váratlanul érték és megdöbbentették a szennyvízszállítással kapcsolatos tavaly év végi hírek, miszerint a szállítás rendje, és a szállítás módja jelentősen átalakul. A változtatások lényege - melyről lapunk is beszámolt -, hogy a szenyvízszállítás közszolgáltatási díjának kiszámlázása a korábbi ténylegesen elszállított mennyiségalapú számítás helyett a vízfogyasztás alapján származtatott díjszabásra módosult volna. A rendszer nagyon előnyössé vált a zárt rendszerű tározóval rendelkező háztartások számára, de rendkívül kedvezőtlen a részben nyitott építményekkel rendelkező, szikkasztásos elvet követők számára. A változást környezetvédelmi intézkedésekkel magyarázták az előterjesztők, ami annak fényében meglepő, hogy ebben a ciklusban határozott csatornázási szándékai vannak a jobboldali vezetésű fővárosnak, így elvileg egy nagyon rövid időszakra bolygatták volna fel a korábbi rendszert.
A döntéshozók következetlen kommunikációja csak mélyítette a tájékozatlanságot, majd az érintett kerületek vezetői is érzékelték a lakossági ellenérzéseket, így először a januári bevezetést tolták ki márciusra, majd február végén újabb kezdeményezéssel állt elő három fideszes polgármester - köztük Ughy Attila - tovább növelve a káoszt.
A kezdeményezés lényege, hogy egy átmeneti időszakban a lakosság tudjon választani, hogy vízfogyasztás alapján kívánja rendezni a közszolgáltatás díját (337 ft+áfa/m3), vagy a ténylegesen elszállított mennyiség után fizeti meg a borsos, jelentősen megemelt díjat, amit 1816 Ft+áfa/m3 összegben határozott meg a Közgyűlés.
A szinte tankönyvszerűen szerencsétlenül véghezvitt változásoknak természetesen már megvannak az “eredményei”:
- az FTSZV közszolgáltatásból származó bevételei 18%-kal csökkentek, amiben komoly szerepe volt az év utolsó hónapjaiban tapasztalható lakossági kivárásnak;
- ugyanakkor a közszolgáltatási tevékenységek közvetlen költségei 25%-kal nőttek;
- mindez odavezetett, hogy a tulajdonos fővárosnak súlyos tízmilliókkal kellett dotálnia a tulajdonában álló céget.
A frissen benyújtott és elfogadott fideszes kezdeményezés óriási kockázatokat rejt magában, melyet az előterjesztők is elismernek. Ugyanis, amennyiben a lakosság jelentős része nem a fogyasztott víz alapján, hanem az elszállított szennyvíz mennyiségi bázisán kívánja igénybe venni a közszolgáltatást, akkor az FTSZV-nek könnyen lehet akár 300 M Ft, extrém esetben félmilliárd körüli éves vesztesége is. Mindenesetre a cég kompenzációjával már számol a közgyűlés, melynek előteremtése a főváros jelenlegi anyagi lehetőségei mellett óriási kihívást jelent.
Összegezve a történetet - különösen annak fényében, hogy a Fidesz ígérete szerint Budapest teljes területe le lesz csatornázva egy-két éven belül - érthetetlen, hogy felelős döntéshozók hónapok alatt milyen károkat okoztak egy korábban kielégítően működő közszolgáltatás körül. Ugyan örvendetes, hogy a zárt rendszerű szennyvíztározóval rendelkező ingatlantulajdonosok a jövőben kevesebbet fizetnek, de rajtuk kívül mindenki vesztese lett a módosításnak. A környezetvédelem nem érte el céljait, a szippantott szennyvíz után fizetők jelentősen többet fizetnek majd, valamint minden budapesti adófizető fizetni fogja a közszolgáltató sokszázmilliós veszteségét.
Mindenesetre az sem segít a tisztánlátásban, hogy a változásokat követő napokban egyszerűen elérhetetlenek voltak a társaság ügyfélszolgálatosai, miközben ezeknek a szolgáltatásoknak a kialakításaira is súlyos milliókat költöttek.