2012. okt 04.

Teljes a bizonytalanság az iskolákban

írta: Lmagazin
Teljes a bizonytalanság az iskolákban

Interjú Kőrös Péterrel az MSZP önkormányzati frakcióvezetőjével

2013 január 1-től elveszítjük az iskoláinkat. Átveszi őket az állam. Persze csak részben. Az épületek karbantartása, fenntartása az önkormányzat hatáskörében marad. Senki sem tudja hogyan működik majd az egész. Mi erről az MSZP véleménye?

– Alapból nem értettünk egyet az államosítással. Álláspontunk szerint ez a folyamat is része annak a tudatos rombolásnak, amelynek keretében a jelenlegi kormánypártok leépítik a közszolgáltatásokat. A folyamat eredményeként az oktatásban is megfigyelhető lesz az az egyre élesebb törésvonal, amely a mai magyar társadalmat jellemzi. A felső tízezer gyermekei jó minőségű oktatást tudnak majd igénybe venni, jellemzően tandíj ellenében, a társadalom 80%-a pedig marad a szétvert közoktatásban. A most bevezetésre kerülő megoldást meg különösen rossznak tartjuk. Ahogy a FIDESZ megosztotta a társadalmat, most ugyanezt csinálja az iskolákkal. A szakmai munka, a tanítás az állam hatalma alá kerül, az összes többi marad az önkormányzatoké. Ennek a kettősségnek nemhogy értelme nincs, de egyenesen megkeseríti az iskolák életét. Elképesztő állapotokhoz vezet az intézményeken belül. Még szerencse, hogy az óvodákkal nem csinálták meg ugyanezt.

Az épületek karbantartása, állagmegóvása eddig is önkormányzati feladat volt. Mi ebben az újdonság?

– Először is a finanszírozás. Erre a feladatra az önkormányzat nem kap központi pénzt. Saját zsebéből kell mindent fizetnie Fogalma sincs senkinek, hogy ez mennyibe kerül és honnan lesz rá pénz. Nyáron számításokat kellett volna végezni, de ilyennel az önkormányzat nem rendelkezik. Itt nem csak szerelési-javítási munkákról van szó. Sokkal súlyosabb feladatokat kell megoldani. A pedagógusokon kívül minden más dolgozónak az önkormányzat lesz a munkáltatója. A gondnoknak, a karbantartóknak, a konyhás néniknek, a takarítóknak, az, a rendszergazdáknak, vagy a Karinthy Gimnáziumban az autóbuszsofőröknek is. (Ha egyáltalán lesznek autóbuszai az iskolának.) Ez jelenti az igazán nagy költséget. Az önkormányzat drasztikus takarékossági akcióra szánja rá magát és központosítva, kevesebb létszámmal akarja megoldani a feladatot. Takarító céggel, külsős konyhásokkal, egy cégbe tömörült és az iskolákba kiszálló karbantartókkal, közmunkás kertészekkel. Rendszergazdákkal már ma sem számol. Az iskolák nem lesznek urai az ott dolgozóknak. Könnyen megszűnhet például a napközbeni takarítás.

Az igazgató melletti iskolatitkárnak nem az igazgató lesz a munkáltatója? Hogyan dolgoznak majd együtt.

– Hogy lesz-e iskolatitkár, ez nem világos, hiszen megszűnik a pénzkezelés. Az igazgató a villanykörte becsavarásra sem adhat majd utasítást. Ez persze túlzás, de a rendszer valóban ezen az elven épül fel. Az igazgató állami alkalmazott, az iskolai technikai személyzete viszont önkormányzati alkalmazásban áll majd. Vagyis nem az igazgató lesz a munkáltatója, például saját titkárnőjének, ha egyáltalán lesz ilyen beosztás. Minden konfliktusnál be kell rohangálni az önkormányzathoz, vagy az önkormányzat cégéhez, hogy panaszt tegyen. Nem jutalmazhat, nem küldhet és vehet fel embereket. Ezt egy elképesztően ostoba rendszer, ami magában hordozza az állandó belső konfliktusok lehetőségét.

– Meglepő volt, hogy Kucsák László alpolgármester az utolsó pillanatban sürgősséggel terjesztette a képviselő-testület elé azt a nyilatkozatot, amely szerint az önkormányzat vállalja iskolái fenntartását.

Hónapok óta lehetett tudni, hogy erről nyilatkozni kell. Hónapokkal korábban neki kellett volna állni e feladat előkészítésének, hatásvizsgálatok elkészítésének, szervezeti alternatívák kialakításának és ezt már szeptembertől széles körben vitára kellett volna bocsátani a közoktatási intézmények és a szülők között. A hivatali vezetés azonban nyáron téli álmát aludta. Most alig rendelkezünk adatokkal, általános az idegesség, a bizonytalanság, hogy mi lesz az intézményekben januártól. Az önkormányzat súlyos késében van, különösen ha arra gondolunk, hogy az új szervezeti keretekről szóló döntést októberben meg kellene hozni, hogy decemberben felállhassanak az intézmények, személyzettel, infrastruktúrával, lefektetett és jogszerű hatáskörökkel együtt.

Az MSZP mit tartana a legkisebb rossznak ebben a „tudathasadásos” intézményiányítási rendszerben?

– A köznevelési törvény értelmében az intézményekbe a jövőben nem lehet pénzkezelést folytatni. Ennek értelmében nem lesz mód sem a közékeztetési térítési díj iskolákban történő beszedésére, sem pedig az osztálypénz, kirándulás pénz stb. gyűjtésére. Ebbe a körbe tartozik, hogy az intézmények költségvetésének számottevő részét képezik a saját bevételek, például a tornaterem bérbe adása. Az ezzel történő gazdálkodás is átkerül ahhoz a szervezethez, amelyet az önkormányzat megbíz ezzel a feladattal.

A mi véleményünk ezzel gyökeresen szembeáll. A működésének legfontosabb szereplője ugyanis az igazgató. Meg kell védeni pozícióját az intézmény mindennapos irányításában. Nem lehet egy olyan helyzetbe kényszeríteni, ahol minden apró, hétköznapi ügyben kiszolgáltatottá váljon, ne intézkedhessen gyorsan és eredményesen. Ne kelljen ide-oda telefonálgatnia, rohangálnia, mert ez rövid időn belül felőrli energiáit. Ezt Kucsák László az oktatásért felelős alpolgármesternek kellene a leginkább tudnia, hiszen sokáig igazgató volt. Éppen ezért olyan megoldás mellett fogunk kiállni, amely az igazgató hatáskörét minél szélesebb körben megőrzi, például legyen egy bizonyos önkormányzati pénzkeret, amelyből gazdálkodhat, a kisebb-nagyobb beszerzéseket, munkákat finanszírozhassa, bevételek felett rendelkezhessen, félre tehessen pénzeket. Mindenképp módosítani kell a törvényt és végrehajtási rendeleteit. Ezt be kell látnia a FIDESZ-es képviselőknek is.

Mi lesz a fejlesztésekkel, nagyobb rekonstrukciókkal?

– A törvény szerint ezt az önkormányzat állami pályázati pénzekből finanszírozhatja. Nem világos, hogy saját erőből és szándékból hogyan, mennyit költhet intézményeire. Nem is beszélve arról, hogy a konkurensek száma az egyházi intézményekkel gyarapodott. Nem lesz könnyű a fejlesztéseket folytatni.

A kerületnek lesz-e befolyása az iskolák szakmai munkájának fejlesztésére?

– Ez január 1-től állami hatáskörbe kerül. Attól lehet félni, hogy kizárják az önkormányzatokat ebből. A legfontosabb eszköz ugyanis az intézményvezetők kinevezése volt, most érdemben nem lesz beleszólása a kerületnek, hogy kik kerüljenek az iskolák élére. De nem ez a legsúlyosabb veszély, hanem az, hogy takarékossági okból elvesznek minden többlet órát az iskoláktól, kevesebb pedagógussal akarnak több feladatot megoldani, különösen, ha beindul az egész napos iskola. Ez a kerületi közoktatás jelentős minőségi visszaesését eredményezheti. Ez a nagy veszély!

A Magyar Szocialista Párt mindent megtesz, hogy a kerületi közoktatás színvonalát érő támadásokat visszaverje. Most ősszel felmérjük azokat az értékeket, amelyeket az önkormányzat biztosított, az utolsó szakköri foglalkozásig, tehetséggondozó, felzárkóztató óráig és követelni fogjuk, hogy ezek megmaradhassanak, mégpedig úgy, hogy ne a szülőknek kelljen fizetni értük. Kiállunk az iskolák 10-15 éves munkával megalapozott eredményeiért, sajátos profiljukért, mert szeretnénk, ha például a Karinthy Frigyes Gimnázium megmaradnak az ország egyik igen színvonalas intézményének, az általános iskolákban hatékony maradna többek között a idegen nyelv oktatása. Meg kell őrizni az iskolák kerületi közösségét, versenyeit, továbbképzéseit, munkaközösségeit. Most mindezt veszély fenyegeti.

Egy jottányit sem szabad ebből engednünk.

Szólj hozzá