A kerületi Fidesz székház előtt tüntettek útdíj ügyben.
2015. január 15-én délelőtt szerte az országban több FIDESZ-iroda előtt tartottak demonstrációval egybekötött sajtótájékoztatót a Párbeszéd Magyarországért politikusai. Az akció keretében jelképesen kordonnal zárták el a kormánypárti irodák bejáratát, valamint egy "Matrica - Fideszes lenyúlás" feliratú táblát is elhelyeztek a helyszínen.
Orbán Viktor miniszterelnök pár nappal ezelőtt a nagy felháborodást kiváltó útdíj-rendeletről azt mondta, hogy "most csak a próbaüzem zajlik, akinek gondja van az új rendszerrel, most jelezze, s annak tükrében alakítják ki az útdíjak új, végleges rendszerét." A PM-es politikusok elmondták, most szólnak: gond van az útdíj-rendelettel!
Kerületünk két PM-es képviselője a Polgárok Háza, a kerületi FIDESZ székháza előtt tartotta meg sajtótájékoztatóját.
Horváth Zsófia, a PM XVIII. kerületi önkormányzati képviselője elmondta, hogy a párt egyetért azokkal, akiket felháborít az újabb sarc. A városi bevezető szakaszok, és az elekerülő utak fizetőssé válása kerületünket különösen hátrányosan érinti, hiszen a szomszédságunkban elhaladó és alternatív útvonalat nyújtó M0 teljes környékbeli szakasza fizetőssé vált, a bevezető utak fizetőssé tétele miatt a kerületben élő díjmentesen meg sem tudják közelíteni a várost elkerülő körgyűrűt.
Petrovai László, a PM másik helyi önkormányzati képviselője kifejtette, hogy ha minden így marad, elsősorban Pestszentimre fogja megszenvedni a rendelkezést, hiszen a városrészt eddig ingyenesen elkerülő gyáli forgalom visszaterelődhet az enélkül is túlzsúfolt Nagykőrösi útra. A képviselő elmondta azt is, hogy az emberek felháborodása elsősorban a városi bevezető szakaszok és a településeket elkerülő utak fizetőssé tételének szól, hiszen könnyen belátható hogy az új útdíj-rendelet másik eleme, a megyei matricák rendszere valóban sokaknak hozhat megtakarítást. Az emberek azonban bölcsek, és azonnal észreveszik, amikor az elveket éri támadás, márpedig az elkerülő utak fizetőssé tételével ez történik. A települések nem azért áldoznak tetemes összeget mindannyiunk pénzéből környékükön elkerülő utak építésére, hogy további bevételeket generáljanak az államkasszának, hanem azért, hogy a nemkívánatos átmenőforgalmat távol tartsák településüktől óvva környezetüket, egészségüket és mindennapjaik nyugalmát. Arra akarják ösztönözni a gépjárművek vezetőit, hogy ha nincs dolguk a településen, kerüljék el azt, ezért az elkerülő utak használatáért pénzt kérni - ha udvariasak akarunk lenni, akkor - koncepcionális tévedés, vagy - ahogy azt az elhelyezett táblán is feltüntettük - csak egy újabb fideszes lenyúlás.
Látni kell azt is, hogy az amúgy is fizetős szakaszokon érkező autósoknak nem fog fog gondot okozni az elkerülő utakra kivetett útdíj, hiszen ők már rendelkeznek matricával. A rendelkezés elsősorban a nagyvárosok agglomerációjában élőkre, illetve ott dolgozókra van hatással, ezért a Párbeszéd Magyarországért az új útdíj-rendszert agglomerációs adónak, és mint ilyet, tulajdonképpen a munkába járás megadóztatásának tekinti. A jelentősen megnövekedő városi forgalom balesetveszélyes, környezet- és egészségkárosító hatásait sem kell hosszan ecsetelni és szomorú párhuzam vonaható egy mási rendelkezés, a napelemekre kivetett "zöldadó" elhibázott koncepciójával: a kormány a rendelkezésre álló eszközeivel, a jogszabály-alkotással, az adópolitikával az embereket az egészségtelenebb életmód, a környezet rombolása irányába tereli. A Párbeszéd Magyarországért ezzel nem érthet és nem is ért egyet.
Nem szabad eltekinteni a várt költségvetési vonzatoktól sem. Úgy véljük, nem az elkerülő utak és az autópályák városi bevezető szakaszainak fizetőssé tételével kell költségvetési bevételt termelni, hanem a drága állam költségeit kell csökkenteni. Ha már az autózásnál tartunk, a PM megtalálta azt a költségvetési forrást, amivel kiváltható az új útadóból tervezett bevétel: az Orbán-kormány hagyjon fel a minden képzeletet felülmúlóan pazarló és urizáló szolgálati-autó osztogatási gyakorlatával, valamint a költségvetés által finanszírozott szolgálati járművek magáncélú használatára vessenek ki luxus-adót. Nálunk sokkal gazdagabb országokban, Svájcban vagy éppen a skandináv régióban alig pár tucat szolgálati gépkocsi áll az egész államigazgatás rendelkezésére, s az állam úgy is működik - nem is akárhogyan. Ajánljuk Orbán Viktor és kormánya figyelmébe azt a gyakorlatot, s követeljük, hogy az útdíj-rendelet hatálya alól a városi elkerülő utakat, és az azokat a városmaggal összekötő útszakaszokat vegyék ki!
Az eseményről készült videót itt tekinthetik meg: